Artikel i Dagens Nyheter
Just nu har Dagens Nyheter en artikelserie om barnidrotten i Sverige med fokus på oss privata aktörer. I artikeln nedan intervjuvas jag angående Be Sportys verksamhet och min syn på hur vi ser oss som ett komplement till föreningslivet. Jag tycker det är en bra artikel som skildrar oss och vårt företag på ett bra sätt.
I min familj har föreningsidrotten en väldigt viktig plats på fritiden. Min man är tränare och engagerad i vår lokala friidrottsklubb i Kungsbacka. Båda våra barn har spelat fotboll i lokala fotbollsklubben och vi har med glädje både sålt lotter och stått i kiosken. Men vår roll på Be Sporty är att tillgodose det behov som kan finnas när man har flera barn med flera olika aktiviteter. Kanske räcker inte tiden till… då kan det vara bra att ha ett alternativ där det inte krävs ideellt engagemang.
Vår ide´är ju att erbjuda glädje, gemenskap och upplevelser för alla barn oavsett förkunskaper eller bakgrund. Vi lägger ner hela vår själ på vår idé och riktar fokus på ledaren och eleven och mötet dem emellan. Jag citerar mig själv från artikeln ”Det finns de som älskar det sociala och ideella i en förening. Så det är superviktigt att föreningarna finns, speciellt för dem som vill satsa. Men vi är ett komplement till det.”
Vill du ställa fler frågor till mig utifrån artikeln är det bara att mejla till martina@besporty.se
Barnidrottsföretaget som marknadsförs som ”hundra procent föräldravänligt”
UPPDATERAD 2020-08-18 PUBLICERAD 2020-08-17
På privatägda barnidrottsverksamheten Be Sporty krävs inget ideellt engagemang från föräldrarna. Foto: Be Sporty
Företaget Be Sporty har vuxit fram som en stor aktör inom privat barnidrott. En del av marknadsföringen är att föräldrarnas engagemang är helt kravlöst.
– I den ideella föreningen får du som jag ser det både betala avgift och jobba i kiosken. Här finns inte sådana krav, säger grundaren Martina Engdegård.
Ida ForsgrenText
Dela på Facebook Dela på Twitter Tipsa om artikel Kommentera12
Läs senare
I artikelserien ”Den kommersiella barnidrotten” undersöker DN hur privata företag har vuxit fram som alternativ till den traditionella föreningsidrotten. Det här är del 2 av 5.
Precis som den andra giganten inom barnidrott, Sweden Sport Academy, erbjuder Be Sporty flera olika sorters idrottskurser för små barn. Här finns möjlighet att anmäla sitt barn till en termin i exempelvis gymnastik eller dans. Eller välja Sportlekis, som är testa-på-idrott för barn i åldrarna två till sex år.
– Vi har plockat bort allt som har med elitsatsning och nivåindelningar att göra, det här är verkligen bredd på riktigt. På våra klasser finns alla förkunskapsnivåer och väldigt många som bara vill testa och upptäcka glädjen för en viss sport, säger Martina Engdegård, grundare och vd till företaget.
Hon är en utbildad grundskollärare som började hålla dansklasser för barn i Alingsås för 17 år sedan. I dag finns Be Sporty över större delar av landet med bas på västkusten. I maj i år blev Martina Engdegård utsedd till ”Årets företagare” i Kungsbacka kommun för sitt arbete med att sätta Sveriges barn i rörelse.
– Vi jobbar otraditionellt om man säger så, där upplevelsen och rörelseglädjen ska vara i fokus. Vi har exempelvis mycket rekvisita och maskotar och en pedagogisk kursplan med teman och övningar man kan göra hemma. Vi försöker bryta med det som sitter i väggarna, säger Martina Engdegård.
Vad är det som sitter i väggarna?
– Jag kan ta min son som exempel. Han älskar gymnastik och brinner för det. Så då satte jag honom i en förening. Men ganska tidigt skulle han upp en nivå eftersom han var duktig. Och då lyftes han ur gruppen där han hade sin trygghet och det blev inte rätt för honom. Han ville bara vara med sina kompisar och ha kul. Det finns en tendens att föreningar tidigt försöker hitta en spjutspets, att man hela tiden söker efter dem som kan vandra uppåt i systemet. Det kan vara bra med elitsatsningar också, men vi jobbar inte så.
Martina Engdegård, vd och grundare till företaget Be Sporty, som erbjuder lekfull idrott till små barn över hela landet. Foto: Be Sporty
En annan aspekt av Be Sportys affärsmodell är det kravlösa engagemanget. I sin blogg på företagets hemsida, marknadsförde Martina Engegård för några år sedan verksamheten som hundra procent föräldravänlig.
”När du som förälder väljer en kurs för ditt barn hos Be Sporty garanterar vi att du inte behöver baka, vara hjälpledare eller stå i kiosk. Du kan lugnt fokusera på att ditt barn kommer till lektionen, resten tar vi hand om” skrev hon.
Ett budskap som hon håller fast vid även i dag.
– Ibland har du inte tid. Har du två barn och varje barn har två aktiviteter som kräver att du ska vara hjälptränare eller stå i kiosken, då är det klart att det finns dem som känner att det blir övermäktigt. Vi vill vara ett alternativ till det och säga: ”vi tar tand om detta, det finns inte sådana krav”, säger Martina Engdegård.
Så på ett sätt köper man sig fri från ansvar?
– Fast rent ekonomiskt är det inte en större skillnad att gå två terminer hos oss eller gå hos en förening. I en fotbollsförening så betalar man ungefär 2.000 om året i medlemsavgift och så tillkommer kostnader för kläder och cuper. Jag kan återigen gå till mina barn, i min sons fotbollsklubb är vi uppe på en kostnad om året på ungefär 3.500 kronor.
En termin i Be Sporty kostar mellan 1.100 och 1.600 kronor.
– Dessutom går mycket av det ideella man gör i föreningar till elitverksamheten i klubben, vilket innebär att kioskveckorna kanske inte går just till mitt barn utan satsningen på a-laget, säger Martina Engdegård.
Hon återkommer igen till att kunna erbjuda något annat än det traditionella. Ett alternativ till föreningslivet för barn och unga.
– Det finns de som älskar det sociala och ideella i en förening. Så det är superviktigt att föreningarna finns, speciellt för dem som vill satsa. Men vi är ett komplement till det.